El personal de l'Ajuntament manté tota l'activitat municipal combinant el treball presencial amb el teletreball

14 d'abril de 2020


El personal d'oficines adopta el model de treballar des de casa, mentre que es manté la presència física de Policia, consergeries, Serveis Socials i Servei Municipal d'Obres i Neteja



L'Ajuntament de Cubelles ha tancat les seves portes físiques, però manté actius els serveis municipals per atendre a la ciutadania. Diversos departaments treballen des del primer dia de forma presencial als edificis municipals, amb les mesures d'autoprotecció, mentre que la pràctica totalitat del personal d'oficines es troba teletreballant als seus domicilis i fent atenció ciutadana a través de correu i telèfon. A primera línia, i de forma presencial, es troben a ple rendiment des del primer moment la Policia Local i els Serveis Socials, que a banda de mantenir l'atenció a les famílies més vulnerables va engegar, en temps rècord, un servei d'acompanyament a les persones dels grups de risc que viuen soles, i el personal del Servei Municipal d'Obres, del Servei Municipal de Neteja d'edificis, així com alguns dels conserges dels edificis municipals que estan centrats en l'atenció telefònica o en tasques de suport a persones grans. 

 

La Policia Local combina els seus serveis de vigilància perquè la ciutadania compleixi amb les ordres de confinament derivades de l'estat d'alarma, amb d'altres més amables com les felicitacions als infants que celebren el seu aniversari (fins als 10 anys), portar equips de protecció individual (epis) als centres hospitalaris o l'atenció a persones en risc. Durant tot el període d'estat d'alarma, a més, s'han realitzat diverses campanyes de control per evitar que les persones amb segona residència al municipi s'hi traslladessin i, en total per tots els conceptes de quebratament del confinament, s'han interposat fins a 423 sancions (fins el 14 d'abril). Els agents estan distribuïts en torns de com a màxim 5 persones que eviten, en tot moment, el contacte entre ells per reduir les possibilitats de confinament de tota la plantilla en cas d'un contagi. 

 

Els Serveis Socials de l'Ajuntament de Cubelles, que compta amb el personal tècnic del Consell Comarcal del Garraf i l'administratiu del propi consistori, va posar en marxa en només 48 hores des de la declaració de l'estat d'alarma un servei d'acompanyament a les persones grans sense xarxa de suport familiar que en la seva primera setmana ja atenia a 40 persones, coordinat per la conserge de l'escola Mar i Cel, que s'encarrega de coordinar les peticions de les persones necessitades amb la resta de serveis municipals. Però aquesta no és la única feina en la que participa aquell personal municipal que per les característiques del seu lloc no poden ni teletreballar ni fer la seva feina habitual de forma presencial. El personal de consergeria de les escola Charlie Rivel, Vora del Mar i dels equipaments municipals, com el Casal d'Avis i el Centre Social, s'han sumat al servei de suport emocional a les persones que se senten soles i que, fins al moment, ja ha arribat a la pràctica totalitat de majors de 75 anys i seguirà fins a completar a totes les persones més grans de 65, per detectar possibles necessitats.

 

Per la seva banda, la responsable dels conserges, juntament amb l'agent de Policia que custòdia la porta de l'Ajuntament, estan atenent presencialment les trucades telefòniques que es reben al 93 895 03 00. Aquí, d'acord amb el qüestionari de preguntes del CECAT, es responen als dubtes de la ciutadania en matèria de l'abast del confinament. Tot i que el volum de trucades dels primers dies s'ha normalitzat, encara cada canvi normatiu genera un important allau de consultes telefòniques que aquestes persones, en coordinació amb la resta de departaments mitjançant un grup de WhatsApp del personal municipal, tracten de resoldre el més aviat possible. Tanmateix, aquestes tasques les combinen amb la distribució de material, com targetes menjador, mascaretes cassolanes fabricades per persones anònimes o la recollida de donacions de material TIC per a l'alumnat més necessitat de les escoles.

 

Aquest servei d'atenció telefònica i de suport emocional es complementa amb la tasca que els operaris del Servei Municipal d'Obres (SMO) està portant a terme. Tota vegada que les obres de manteniment i millora al carrer, fora d'aquelles que puguin generar un perill manifest, han quedat ajornades, els operaris municipals s'han dividit en dos torns setmanals per evitar contagiar tota la plantilla. En els dies en que estan presencialment, els operaris es desplacen a recollir o portar material EPI, assisteixen a les persones en necessitats bàsiques com alimnetació i medicaments (fins i tot han arribat a portar tractaments per a persones amb càncer) i col·laboren amb veïns i veïnes amb tasque senciles, però alhora tant necessaries, com treure les escombraries. En una situació similar està el personal del Servei Municipal de Neteja d'Edificis (SMNE), que distribuïts en dos torns setmanals per evitar contagis. El personal del SMNE se centra actualment en la neteja i desinfecció dels equipaments municipals en els quals hi ha una presència física, alhora que també col·laboren en la distribució de material i altres tasques de suport a persones vulnerables.

El personal d'oficines, teletreballant

La setantena de persones que treballen a oficines de l'Ajuntament de Cubelles està teletreballant. La implementació del teletreball es va decretar el diumenge 15 de març per aquelles persones d'oficines que poden desenvolupar la feina des de casa. Una setmana abans que es decretés l'estat d'alarma, i davant la més que probable possibilitat que es tanquessin les escoles, el personal del departament TIC va començar a treballar en la instauració d'un sistema tecnològic que permetés poder desenvolupar aquestes feines des de casa. Les decisions presses en els darrers mesos, com la instauració d'un gestor d'expedients al núvol, i la utilització cada vegada més intensiva de plataformes d'administració electrònica del Consorci AOC i de l'estat espanyol, han propiciat que la implementació del teletreball fos possible.

 

El departament TIC ha lliurat una trentena d'ordinadors portàtils, que afortunadament s'acabaven de comprar per poder dotar a diversos treballadors municipals d'equipaments TIC per poder desenvolupar tasques en mobilitat, a treballadors que no disposaven d'accés. Fins i tot, gràcies a l'operador de telefonia, s'ha pogut oferir el teletreball a personal que no disposava de connexió a Internet als seus domicilis. També el departament de Comunicació ha habilitat un grup de WhatsApp al que s'ha afegit tot el personal que ha volgut i que, actualment, serveix de canal de coordinació interdepartamental. De la mateixa manera, l'Ajuntament ha obert un compte a la plataforma de vídeoconferència Zoom per tal que els departaments es puguin reunir de forma telemàtica entre ells o amb entitats, empreses i col·lectius

 

El primer treballador en acollir-se al teletreball va ser un tècnic de la regidoria d'Urbanisme, resident a la conca d'Òdena, i que va quedar confinat el 12 de març pel tancament de totes les poblacions d'aquesta zona de Catalunya, a causa d'un important brot de casos de COVID-19. Aquest treballador va servir de banc de proves, ja que el departament TIC no ha pogut fer cap entorn de proves. Tanmateix, en poc més d'una setmana la major part dels departaments municipals no presencials disposaven d'almenys una persona teletreballant, mentre que en poc més de 10 dies ja eren una seixantena de persones qui, amb major o menor mesura, ja estaven plenament operatives.

 

Atenció telefònica

  • OPIC - Oficina de Participació i Informació Ciutadana (93 895 03 00 | 638 518 466).
  • Serveis Socials (93 895 033. Ext. 512)
  • Policia Local (93 895 01 32).
  • SOLCUB - Servei d'Orientació Laboral de Cubelles (93 895 03 00. Ext. 1269 i 1270).
  • OMIC - Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (93 895 03 00. Ext. 1266)
  • Empresa i emprenedoria (93 895 03 00. Ext. 1268).
  • Comerç, ocupació via pública i Mercat municipal (93 895 03 00. Ext. 1267).
  • Turisme. (93 895 03 00. Ext. 1700)
  • Assessoria salut Espai Jove
    • Demanar hora per WhatsApp al 628 834 296.

  • Benestar social
  • Icone facebook
  • Icone impressora
Logotip CC Ajuntament de Cubelles
  • Plaça de la Vila, 1
  • 08880 Cubelles
  • Fax 938951023