Cubelles commemora el Dia Internacional de l'Holocaust
El passat dimarts 27 de gener es va celebrar a Cubelles el Dia Internacional de l'Holocaust per commemorar el 70è aniversari de l'alliberament dels últims presos als camps de concentració nazis.
L'acte fou organitzat conjuntament per l'entitat Amical Mauthausen i els dos centres de secundà ria del municipi, l'IES Cubelles i l'IES Les Vinyes on des de l'any passat s'estan impulsant treballs de recerca de la memòria històrica local centrada en aquest perÃode. Arran d'un conveni signat entre l'Ajuntament de Cubelles i l'entitat Amical Mauthausen s'estan impulsant diverses iniciatives per tal que els fets succeïts no s'oblidin i es restitueixi la memòria d'aquells milers i milers d'homes i dones cruelment tractats.
Â
L'acte, adreçat als alumnes de 3r i 4t d'ESO dels dos instituts, va comptar amb la presència d'Enric Garriga, impulsor del projecte i president de l'Amical Mauthausen. Una representació d'alumnes de cada centre van llegir el manifest de rebuig a l'Holocaust i un fragment de la vida de Josep AgustàBombui el cubellenc que va ser deportat primer al camp de concentració de Mauthausen i posteriorment al de Gusen (Àustria) on va morir el 29 de novembre de 1941. Amb aquest senzill gest es va voler recordar i dignificar totes les persones civils que van ser injustament maltractades, com tots els qui formaren part del conegut com comboi dels 927.
Â
Seguidament es va projectar la pel·lÃcula La lladre de llibres, on s'explica la història viscuda en aquells temps a través de la vida de la seva protagonista. L'Alcaldessa de Cubelles, Mònica Miquel, va ser present també a l'acte per la cloenda, recordant-los als més joves el paper que tenen per poder canviar el curs del moment històric que estem vivint on, incomprensiblement, els grups neonazis guanyen adeptes dia a dia.