L’OMIC donarà informació sobre les hipoteques referenciades amb l’IRPH

23 de setembre de 2019


Les persones que vulguin avançar la tramitació de la reclamació disposen d’un model per adreçar a les entitats financeres



L’oficina pública de consum de Cubelles (OMIC) informa a la ciutadania de les novetats en relació a l’Índex de Referència dels Préstecs Hipotecaris (IRPH), que ha tornat a posar-se d’actualitat arran que el passat 10 de setembre es va conèixer que l’advocat general de la Unió Europea havia emès un informe que pot afectar a les hipoteques referenciades amb l’IRPH.

 

Donades les consultes efectuades al servei de la ciutadania que es pot veure afectada, des de l’OMIC han elaborat la següent informació:

 

Què és l’IRPH: guia per entendre el nou conflicte de la banca

L’advocat general de la UE, Maciej Szpunar, ha conclòs que l’índex de referència dels préstecs hipotecaris (IRPH) no és prou transparent i es pot considerar abusiu. Quina repercussió tenen aquestes conclusions? I com els afecten als que tenen una hipoteca d’aquestes característiques?

 

Què és l’IRPH?

L’IRPH és un dels indicadors que utilitzen els bancs per actualitzar el tipus d’interès de les hipoteques a tipus variable i que publica mensualment el Banc d’Espanya, a partir de les dades que ell mateix proporciona. És, doncs, una alternativa a l’Euríbor.

 

Quina repercussió té la conclusió de l’advocat general de la UE?

La primera cosa que cal deixar clara és que les conclusions de l’advocat general no són vinculants. Sí que ho serà la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que es preveu que surti el primer trimestre de l’any que ve. Ara bé, en la majoria dels casos, aquest tribunal acostuma a seguir les conclusions de l’advocat general de la UE.

 

Què he de fer si soc un dels clients afectats per aquest tipus d’hipoteques?

La cosa més normal seria que les entitats financeres es posessin en contacte aquests dies amb els clients que hagin firmat aquest tipus d’hipoteca per oferir-los pactes. El nostre consell és que no se signi res sense l’assessorament d’un professional especialitzat en aquesta matèria, ja que pot esdevenir un perjudici pel consumidor a l’hora de reclamar.

 

En cas que l’entitat financera no es posi en contacte amb els afectats, què han de fer?

Els passos a seguir  serien els següents,

  1. Recopilar totes les escriptures i documents necessaris per a poder iniciar la reclamació.
  2. Intentar arribar a un acord extrajudicial amb el banc, presentat una reclamació on han d’aparèixer, a més de les dades de l’usuari, l’exposició dels motius pels quals es reclama i la sol·licitud de substitució de l’IRPH per l’EURIBOR. També es demanarà que el banc faci un càlcul del capital cobrat de més fins a la data i el seu reemborsament, així com els interessos legals corresponents.
  3. El termini del que disposa l’entitat bancària per donar una resposta a la reclamació és de tres mesos a comptar des de la data de presentació de la mateixa.
  4. Una vegada l’entitat hagi resolt en algun sentit, s’aconsella consulti amb un professional en la matèria que pugui indicar els passos a seguir en el cas que sigui una resposta desfavorable o si la proposta econòmica del banc és equitativa a la sol·licitud en cas que fos favorable.

 

 


Enllaços relacionats

  • Icone facebook
  • Icone impressora
Logotip CC Ajuntament de Cubelles
  • Plaça de la Vila, 1
  • 08880 Cubelles
  • Fax 938951023