22 de maig de 2017
L’entitat li atorga el guardó Teresa Basora en el marc de la V Festa de la Cultura
El fotògraf, historiador i fill il·lustre de Cubelles, Antoni Pineda, ha rebut el guardó Teresa Basora que atorga l’Institut d’Estudis Penedesencs en reconeixement a la seva ingent tasca bibliogràfica i cultural. Pineda, autor de diversos treballs sobre la història de la vila i posseïdor d’un valuós arxiu amb milers d’imatges del municipi de finals del segle XIX, XX i XXI, va rebre el premi divendres dia 19 de maig de mans del mateix president de l’entitat, Albert Tubau, en el decurs de la V Festa de la Cultura celebrada a l’Auditori Eduard Toldrà, de Vilanova i la Geltrú.
En el seu discurs, Pineda va traçar un recorregut pels orígens literaris i historicistes de la Cubelles del segle XX mitjançant les figures de mossèn Joan Avinyó, mossèn Jordi Fort i Abdon Almirall. Seguidament, va ressaltar el paper de Joan Roig i Piera i Dolors Thomas per acabar destacant alguns dels noms que han anat publicant llibres i treballs relacionats amb la història de la vila com Xavier Martínez, Núria Fonoll, Carme Subies, Víctor Alari, Joan Pujol, Xavier Pons, Neus Capdet i, sobretot, Joan Vidal, considerat pel fotògraf i historiador com el gran catalitzador de la recuperació patrimonial i bibliogràfica de Cubelles.
Antoni Pineda va compartir el reconeixement amb la seva família i el Grup d’Estudis Cubellencs Amics del Castell, alhora que es va mostrar feliç d’haver contribuït amb la seva tasca a la proliferació de llibres i monografies diverses sobre el passat històric del municipi. A la V Festa de la Cultura organitzada bianualment per l’Institut d’Estudis Penedesencs, que enguany celebra el seu 40è aniversari, hi van ser presents, entre d’altres autoritats, el regidor –i nebot d’Antoni Pineda-, Narcís Pineda i l’Alcaldessa, Rosa Fonoll.