El projecte del complex mixt hoteler-esportiu segueix endavant

12 de desembre de 2006



Els promotors van presentar l´avantrojecte als regidors de l´Ajuntament de Cubelles i la majoria de grups van destacar la millora de la propostaAntonio Peregrina, regidor de Promoció Econòmica en representació de l´Entesa per Cubelles, aquest projecte ja hem dit en altres ocasions que portem molt de temps treballant i estem il·lusionats perquè és una gran inversió i perquè pot situar a Cubelles com a referència inmportant, per l´hotel de 4 estrelles, com per les instal·lacions esportives -piscina olímpica. Es pot convertir en un referent per a la natació.

L´Entesa sempre ha apostat per aquest projecte i el canvi és lògic i positiu, en la mesura en què sempre s´havia parlat d´un avantprojecte. Ara es treballa sobre l´executiu. Es va presentar un avanç important del projecte executiu i el situa en un àmbit molt positiu. Està treballant un equip d´arquitectes catalans, amb gran experiència en complexos esportius. Estem molt satisfets de l´avanç del projecte i es va presentar en la línia que els grups polítics puguin fer aportacions de millora. S´està treballant amb molta cura.

El 31 de març seria la data límit per presentar-lo i després caldria aprovar-lo al ple sense el suport d´ICb. Peregrina considera que el projecte sí és prioritari perquè dona serveis a la població i cobreix necessitats. A més, l´Ajuntament no posa ni un cèntim. No implica que el consistori pugui abordar altres projectes prioritaris i necessaris. Vull recordar que en les diferents fases del projecte, en un primer moment tots els van recolzar menys ICb, després algunes forces van rebutjar-ho perquè l´avantprojecte no complia totes les expectatives, i ara sembla que aquestes forces comencen a reconsiderar la seva posició.

Disseny més modern en quant a les piscines, però hi ha crítica sobre no haver informat el tema dle port. No té res a veure un projecte amb l´altre. No et puc assegurar si se´ls havia informat o no, perquè han estat els tècnics qui han estat treballant conjuntament amb el projecte. Els nostres tècnics possiblement sí els han fet referència, però el tema del pont s´ha de desvincular del complex. Hi ha diverses opinions d´ubicació del pont, on hi ha les discrepàncies, i per tant aquest projecte, que és de la població, és independent. Espero que en aquesta última fase es recuperi el consens de totes les forces polítiques.

Suggeriments, redacció del projecte definitiu, alguna presentació pública a la població, aprovació definitiva cap a finals del mes de març.

Joan Albet (CiU) ha recordat que sempre hem estat avaladors, perquè respon a unes necessitats molt clares. Hi ha una indefinició molt gran en aquest poble i és hora que es prenguin decisions. Hi ha un àmbit esportiu i un altra de desenvolupament econòmic amb hotel i serveis. La piscina té 50x25 i es pot compartimentar en tres piscines més petites, ja que el número d´habitants no ens permet tenir-ne una de pròpia. El conveni amb la concessionària dona un preu popular per a accedir a la piscina, cosa important perquè cobrirà necessitats.

Les pistes de tennis complementen les instal·lacions esportives que tenim al poble. Tindran el suport de l´hotel, que no en tenim cap. És important que es consolidi una zona hotelera en aquella zona. La multiusos va enderrocada, en contra de la nostra voluntat perquè consideravem que s´integrés. Però no ha estat possible perquè l´Equip de Govern no ho ha considerat i creiem que és un error. En compensació es fa un espai esportiu polivalent al Poli, però possiblement hagués estat millor mantenir la sala Multiusos. Malgrat això hi donem suport.

Cubelles ha de canviar la imatge de ciutat dormitori i amb aquest projecte almenys abandonem la indefició.

El que passa en aquest Equip de Govern és incomprensible. El que està molt clar és que tots varem estar d´acord que el projecte respon a unes necessitats. El problema és que fem política barata que genera enfrontaments i manca de possibilitats. És un projecte vàlid, que respon a necessitats actuals, i els que no hi donin suport no actuen de forma consequent.

Darrera de tot això pot haver un desenvolupament de prestigi pel poble, perquè molts municipis es podran enmillarar i a nivell professional poden haver entitats que vulguin fer estades. Però hem de millorar les nostres instal·lacions esportives.

Això no és un projecte tancat. Aquesta presentació s´ha d´exposar a la Sala Multiusos, perquè el pugui veure tothom i tothom pugui dir la seva i sabem què fa l´Ajuntament. No pot ser que quedi tancat i no s´ensenyi a la gent. Crec que val la pena i que tothom té dret a veure´l i dir la seva. És un projecte de poble. Demano que l´Ajuntament exposi el projecte perquè tothom el pugui veure i ens l´hem de fer una mica nostre perquè sigui un espai viu i de desenvolupament social del poble.

Joan Rodriguez Serra (ERC) s´han mostrat sorpresos perquè del projecte inicial, que no responia a les demandes del municipi, s´ha treballat l´accessibilitat a les instal·lacions esportives de la ciutadania (infants, gent gran o persones). La piscina olímpica no responia a aquestes necessitats, però ara s´ha plantejat una instal·lació aquàtica polivalent, compartida per moltes persones, que té regularització de la seva fondària... És instal·lació que té en compte criteris de sostenibilitat i utilitza energia renovables -plaques solars-, que aprofita molt la llum natural i la calor del sol. Ens va agradar molt el concepte del grup d´arquitectes catalans, amb àmplia experiència en instal·lacions esportives, a la polivalència de les instal·lacions i que tenen en compte el manteniment, que ens preocupava molt perquè és una instal·lació a ser recuperada per l´Ajuntament.

Ens preocupa la sorpresa dels inversors i tècnics del projecte del pont sobre la desembocadura del riu Foix a l´alçada del carrer Lleida, on anirà aquest pont. En segon lloc ens preocupa com es farà i de quina manera es podrà gaudir del màxim d´hores possibles de la instal·lació i la compatibilitat amb l´activitat privada. I el que més ens amoïna és la construcció del pavelló, que s´haurà de fer compatible en les actuals instal·lacions municipals. No hi ha una proposta molt clara per part dels tècnics i volem saber com queda la instal·lació i la compatibilitat. És una instal·lació que és deficitària, que ha quedat desfasada per la negligència del consistori en les instal·lacions esportives. Caldria definir com s´integra al Poliesportiu.

Contents pels canvis que hem vist i la nova redefinició, però continuem sent molt crítics i alhora tenim interrogants a la gestió i a la compatibilitat dels diferents equipaments.

Som crítics al temps que ens han donat per fer al·legacions, i només tenim uns plànols en què no es concreten els materials utilitzats i la concreció del projecte. ERC vol demanar al regidor de Participació Ciutadana, al marge de la seva posició com a grup, fer un debat sobre el projecte: tant de la instal·lació hotelera i esportiva. Una presentació com es va fer amb les instal·lacions nostres. Sensibilitat per la importància que té aquest projecte perquè tota la ciutadania pogués gaudir-ho. Seria una forma objectiva que els ciutadans puguin veure, fer preguntes, aportacions i que no es quein amb la incògnita de saber com serà un projecte d´aquesta magnitud. No han de suposar cap maldecap per a ningú organitzar-ho, perquè els arquitectes catalans i russos els vaig veure predisposats a explicar el que faci falta. Em sabria greu que no arribés aquesta informació a la gent.

Estem oblidant que la construcció d´aquest complex suposa l´eliminació de la sala Multiusos i l´impacte del riu Foix. Hi ha un IES, un Poliesportiu, un barri... No ens podem permetre no explicar el projecte.

Mònica Miquel (ICV) la postura del grup és la mateixa que vam deixar palesa en el ple sobre el complex. Tothom sap que van votar en contra perquè darrera de la obra hi ha una empresa de creació nova que presenta un capital de 3.000 €.

No ens agrada que després ens expliquin les coses cadascú a la seva manera. Vam veure tres coses clares:
- l´aplicació de la llei d´accessibilitat en tots els edificis que es fessin, que ja hi és. Vam veure la maqueta i unes fotografies de com es construiria.
- l´aplicació de l´energia solar, que també s´ha tingut en compte. Hi ha un especialista dins del grup d´arquitectes.
- la construcció de l´hotel amb els metres que s´havien contemplat, també hi és.

Les tres parts més importants per a nosaltres per a la utilització del conjunt de cubellencs, és una realitat sobre el paper i els plànols. Ens queda el tema que desconfiem de l´empresa que es presenta a fer el complex, perquè té un capital social de 3.000 €. La quantitat que l´ha d´avalar ha de ser més.

Si hem de parlar de la proposta a nivell arquitectònic, pot ser correcta. Però independentment hi ha un tercer element sobre la taula. L´equip redactor d´aquest projecte tant important per Cubelles, no coneixien que per l´entrada de l´hotel hi va el pont de connexió de la Mota i el barri marítim.

Ja vam comentar que faríem al·legacions sobre el pont, perquè sí volem el pont però pensem que poden haver diversos escenaris sobre la manera de construir-lo i el lloc. És un element molt important i els arquitectes que treballen en el projecte, que ens va donar tota la confiança, no coneixés aquesta realitat. No es van voler mullar al respecte i suposo que ho treballaran a nivell tècnic i polític, i s´haurà de dir alguna cosa al respecte.

Tenim una setmana per presentar al·legacions sobre el projecte bàsic i després s´ha d´elaborar el projecte executiu. Ens reclamaven poder començar a treballar ja en l´executiu, perquè ho veuen just. El 30 de març de 2007 han de presentar l´executiu. Si ho aprovarem al mes d´abril o no, soc conscient que cal veure com es presenta l´executiu i veure com queda la situació. Veig difícil aprovar-ho abans d´acabar la legislatura. Totes les forces polítiques locals haurien de conèixer abans de presentar-se al ple. No només el govern actual l´ha de conèixer, sinó que qualsevol grup que representa al nivell del poble de Cubelles ha de conèixer el projecte. Tots tenim dret a dir alguna cosa.

Cada grup que actuï segons la seva responsabilitat i ICb i PPC no van assitir i m´imagino que no faran al·legacions.

Això forma part del conjunt que hipoteca Cubelles per molts anys i demanem responsabilitats a les forces polítiques. Que s´opini i es conegui el projecte per construir la Cubelles del futur.

Miguel Ángel López i Maria Lluïsa Romero (PSC) han fet una bona valoració. Han agafat les idees i pot portar un bon projecte cap a Cubelles. Farem alguna petita esmena, en quant al pavelló vell, però el que era el tema de les energies raonables, la mobilitat ho han tingut en compte. Em preocupava molt el tema de la piscina perquè com a mínim pensavem en la necessitat de tenir dues bases perquè tota la gent del poble la pugués utilitzar. S´ha solventat molt bé.

López, La piscina és un disseny que a Barcelona hi ha una, al CN Barcelona. L´he estat veient, perquè l´arquitecte que ha fet aquest projecte és el que va fer el projecte i obra del CN Barcelona. És idèntica a la que tenen allà. Em vaig emportar sorpresa perquè és una piscina molt maca i ben plantejada en la qüestió tècnica. Tota la basa és un prefabricat d´acer inoxidable i hi ha dues passarel·les movibles i es pot fer la piscina de les dimensions que es vulgui: tres cossos, més grans o més petits, i en la passarel·la que no es pot moure és la que limita el terra movible mitjançant uns gats que deixa la piscina a la fondària que interessi, des de 0 a la fondària màxima de la piscina. Això permet fer de tot, competicions, manteniment i oci, cursets per a nens i nenes i persones grans. Els acabats donen sensació de neteja. El sostre és de fusta i serà abatible i es podrà obrir a l´estiu.

S´han posat en mans d´un arquitecte professional. També hi ha una cosa molt important que és que la piscina serà tractada amb ozó, i no amb clor. Vaig insistir en què fos així perquè penso que seria bo. És més car, però a la llarga s´estalvia amb l´aigua perquè no s´ha de canviar l´aigua tantes vegades. A més no se sent l´olor a clor, ni piquen els ulls... És una mesura estupenda per al complex.

Romero, crec que estan en un nivell tant avançat com perquè el constructiu acabés en mal lloc. Encara que estiguem fora del govern estarem pendents del projecte i coneixe´l perquè considerem que és un tema molt important al poble. Del que hi havia al que hi ha ara no té res a veure i estem orgullosos del que pot ser. Seguirem treballant perquè no es torçi.

Dintre de les millores, com la discoteca va fora, es va demanar un pavelló al costat de l´altre compartint els vestidors. Però no tenen en compte el pavelló vell. És un equipament que té molts anys i que necessita millores importants. En un projecte d´aquestes característiques no els hi ve de la millora de la coberta, malgrat que són diners. Intentarem que es facin càrrec ells, si és possible.

López, en el tema del pavelló hem aconseguit part del que volíem, que és tenir un pavelló nou. Encara que sigui més petit, perquè es necessita. A més tenir uns vestidors per als dos pavellons i una zona de control per tenir un conserge. Intentarem que es restauri el vell i si no s´aconsegueix per part d´aquesta empresa, l´Ajuntament haurà de fer-ho buscant les subvencions necessàries. Demanaria a l´Ajuntament i als Serveis Tècnics qu estudiïn la remodelació que s´ha de fer al pavelló vell juntament amb els promotors del projecte. Es necessiten rampes a les graderies i ara és el moment de fer-ho, perquè l´espai existeix. Els vestidors nous donarien servei als dos pavellons i caldria estudiar què es fa amb l´espai on estan els actuals vestidors (un espai de fitness...). I on es posaran els frontons?

Joana Navarrete (PPC). El PPC es va recolzar el projecte perquè és molt important. Necessitem una cosa així per mantenint la nostra identitat, creixer. En l´avantprojecte no es complien les bases i ho vam dir. El que es presenta ara ens agrada. S´està fent un projecte important i fiscalitzarem el projecte perquè es compleixin les bases que tots van recolzar. La valoració és molt positiva, perquè s´estan corregint tots els punts i hi ha bona voluntat.

S´ha millorat molt, s´han cuidat els detalls d´accessibilitat, la piscina... En aquest moment el nostre recolzament és total, millorant el que es pugui. El PPC sempre recolzarà iniciatives que siguin bones per a Cubelles.

Pilar González (ICb) ens hem mantingut desvinculats dels avantprojectes, projectes i taules de contractació. Ens consta que hi ha grups que els hi entusiasma el projecte. Però entenem que perdem un solar de 23.000 m2 a 50 anys i perdem la sala polivalent, que és un espai molt emblemàtic. És un referent per als joves de Cubelles i creiem que per construir no hem de tirar a terra res. No ens entusiasma ni ens agrada.

Una concessió de 50 anys a una empresa privada, creiem que no és el millor negoci per al poble. Què costaria per a fer-ho propi una piscina i un espai d´oci de salut propi? Que respongui a les necessitats del poble i no d´una empresa.

Què necessiten els joves? Sala multiusos que la reservem. Què necessiten els ciutadans? Una piscina nostra al 100%. Valorar què guanyem i que perdem? I si féssim una piscina coberta i un espai d´oci i salut amb les subvencions corresponents. No hem posat pals a les rodes ni oposició perquè no tenim una alternativa a proposar, per motius tècnics i econòmics.

Tot és molt incert i el que ens provoca menys adesions és deixar el terreny en mans privades, quan estem mancats d´equipaments.

Quan es va presentar el projecte al grup d´ICb era no manifestar rebuig, perquè tant de bo vagi bé. Tenir-hi respecte i manifestar com ens hagués agradat que anés el projecte. És un projecte que va d´esquena al poble. Tirar la sala multiusos, emblemàtica, t´han d´oferir moltes coses a canvi per convence´t i no ens han conevençut.

Faltaria més informació sobre el complex, que ha quedat explicat, i sobre el tema de gestió. Com podran els ciutadans fer ús de la instal·lació com per compensi deixar el terreny a 50 anys.

  • Icone facebook
  • Icone impressora
Logotip CC Ajuntament de Cubelles
  • Plaça de la Vila, 1
  • 08880 Cubelles
  • Fax 938951023