L’Ajuntament i Sorea signen un protocol de mesures contra la pobresa energètica

12 de juny de 2015


Estableix una tarifa social i mesures per evitar el tall de subministrament en cas d’impagament



L’Alcaldessa en funcions, Mònica Miquel,  i la gerent de concessions Penedès – Garraf de Sorea, Berta Mercadé, han signat aquest matí un protocol regulador de mesures contra la pobresa energètica i la vulnerabilitat econòmica. Aquest acord té una vigència d’un any prorrogant-ze automàticament si cap de les parts el denuncia.

 

L’Ajuntament de Cubelles és sensible a la problemàtica econòmica de moltes famílies del municipi, que les obliga a deixar de pagar els subministraments bàsics de llum, aigua i gas. Per això, conjuntament amb Sorea, ha vingut treballant per trobar solucions als problemes dels ciutadans derivats del pagament de la factura de l’aigua, en el benentès que aquest és un bé imprescindible per a la vida de les persones.

 

Per aquest motiu, l’Ajuntament de Cubelles i Sorea han decidit formalitzar un protocol d’actuació en el que es regulen les actuacions que es duen a terme davant de situacions de pobresa energètica i vulnerabilitat econòmica, que provoquen la impossibilitat d’atendre, dins el termini previst, les factures per al consum d’aigua, i evitar que es portin a terme talls de subministrament.

 

El protocol contempla que l’Ajuntament de Cubelles i Sorea donaran publicitat de les tarifes socials i d’altres ajuts per fer front a la pobresa energètica que, a tal efecte, tinguin aprovades. Actualment, existeix una tarifa especial per a habitatges en els que conviuen més de 3 persones. A més, a la pàgina web de Sorea i a les seves oficines d’atenció al client, es disposa d’informació actualitzada de les tarifes socials aprovades, possibles bonificacions, o qualsevol altre ajuda econòmica.

 

Per altra banda, també es contemplen mesures davant l’impagament de factures. Quan un usuari, titular d’una pòlissa de subministrament d’aigua, es troba en una situació econòmica molt desfavorable, pot optar per:

 

a)    Dirigir-se a la companyia subministradora:

Sorea l’informarà de totes les possibilitats d’obtenir algun tipus d’ajut econòmic o descompte en la seva factura: tarifa per família nombrosa d’aigua i de cànon, tarifa social, etc., i l’indicarà quins són els tràmits i requisits que ha de complir per poder gaudir-ne.

 

Davant casos d’impossibilitat de fer front al pagament de rebuts d’aigua de forma temporal o puntual, Sorea negociarà ajornaments del pagament de rebuts o fraccionaments de les factures, sense aplicar-hi interessos. 

 

Si es tractés de problemes continuats per fer front als rebuts d’aigua, Sorea remetrà el cas als Serveis Socials, per tal de trobar una solució a la seva situació. 

 

Si l’usuari aporta un informe del Serveis Socials on s’acrediti que es troba en una situació de vulnerabilitat econòmica, o bé la seva sol·licitud entrada per registre, si aquest encara no hagués estat emès, immediatament es suspendran les possibles accions de tall d’aigua que poguessin estar previstes i s’identificarà aquell usuari com a exclòs de les gestions de suspensió del subministrament.

 

Aquesta identificació es mantindrà mentre perduri la seva situació de vulnerabilitat econòmica, la qual serà revisada pels Serveis Socials en el període establert per la normativa vigent, o el que es fixi en el present protocol, en cas de ser superior.    

 

b)    Dirigir-se als Serveis Socials / Ajuntament:

Els Serveis Socials informaran a l’usuari de les bonificacions i descomptes que pot gaudir per família nombrosa, o per tarifa social en cada concepte de la factura de l’aigua. Així mateix, l’ajudarà en la tramitació dels ajuts que, a tal efecte, li puguin correspondre.

 

D’altra banda, i en el supòsit que així s’hagués constituït, també es valorarà si l’usuari es pot integrar en el Fons Social de la companyia, en cas d’existir, o en una partida de l’Ajuntament que s’hagués previst per aquesta finalitat.

 

L’Ajuntament comunicarà a Sorea amb la màxima celeritat possible, els casos que consideri vulnerables i que està atenent, per tal que Sorea els identifiqui, i no porti a terme cap suspensió de subministrament d’aigua, mentre persisteixi aquesta situació de vulnerabilitat econòmica.

 

c)    Si l’usuari deixa de pagar les factures:   

Quan un usuari no pagui les factures, se li enviarà una carta des de Sorea sol·licitant el pagament, i se li informarà de l’existència d’ajudes aprovades per fer front a situacions de pobresa energètica i vulnerabilitat econòmica.

 

Aquesta comunicació es farà a través de correu ordinari, llevat que l’usuari hagués facilitat una adreça de correu electrònic, supòsit en que s’utilitzarà aquesta via de comunicació preferentment.

 

Tractant-se d’un subministrament de tipus domèstic, Sorea no realitzarà un tall d’aigua fins que hi hagi com a mínim dos rebuts pendents de pagament, és a dir, l’acumulació de 6 mesos de consum, o bé un únic rebut si amb posterioritat han estat pagades al menys les dues factures posteriors, sempre d’acord al Codi de Consum de Catalunya. 

 

Si l’usuari aporta un informe del Serveis Socials on s’acrediti que es troba en una situació de vulnerabilitat econòmica, o bé la seva sol·licitud entrada per registre, si aquest encara no hagués estat emès, immediatament es suspendran les possibles accions de tall d’aigua que poguessin estar previstes i s’identificarà aquell usuari com a exclòs de les gestions de suspensió del subministrament.

 

Si no es dóna el supòsit anterior, i es compleixen les condicions per fer un tall de subministrament, Sorea prosseguirà amb el procediment previst al Reglament del Servei.  

 

En cas que alguna de les pòlisses identificades com en situació de vulnerabilitat econòmica tingués un deute superior a dos rebuts, es comunicarà a l’Ajuntament de forma clarament diferenciada per tal que aquest decideixi com s’ha de procedir en cada cas.

 

En el cas que un usuari no sigui el titular de la pòlissa de subministrament i, per tant, des de Serveis Socials no s’hagi pogut detectar que el seu habitatge té rebuts pendents de pagament, amb la possibilitat que es suspengui el subministrament d’aigua o, fins i tot, que ja s’hagi suspès, en el moment que els Serveis Socials ho comuniquin a Sorea, aquesta procedirà a restablir el subministrament immediatament i sense cost per l’usuari. Els canvis de nom necessaris per poder optar a una bonificació social es faran, igualment, sense cap cost per l’usuari, des de l’any 2014 tots els canvis de nom son gratuïts. Caldrà però que l’usuari acrediti el dret d’us de l’habitatge, en els termes establerts el Reglament del Servei.

 

Comunicació amb Serveis Socials

Els casos que, en virtut d’aquest protocol, s’hagin identificat com a vulnerables, seran revisats pels Serveis Socials en un termini no inferior a 6 mesos a comptar de la seva declaració, per tal de verificar que es mantingui aquesta situació de vulnerabilitat econòmica, o bé si, en el seu defecte, s’ha de canviar el tractament donat a l’usuari.


  • Conveni amb Sorea contra pobresa energètica

Enllaços relacionats

  • Icone facebook
  • Icone impressora
Logotip CC Ajuntament de Cubelles
  • Plaça de la Vila, 1
  • 08880 Cubelles
  • Fax 938951023