3 de juliol de 2013
El regidor de Participació Ciutadana, Xavier Grau, ha explicat a Ràdio Cubelles totes les novetats del projecte
L’aposta per la modernització de l’administració apropant-la a la ciutadania amb l’ús de les noves tecnologies serà una realitat a Cubelles a partir del mes de setembre. La implementació de la seu electrònica que permetrà l’accés i la realització de tràmits i gestions a través d’Internet sense la necessitat d’acudir-hi presencialment començarà a desplegar-se després de l’estiu, tal i com ha afirmat als micròfons de Ràdio Cubelles el regidor de Participació Ciutadana, Xavier Grau.
Per tal d’agilitzar aquest desplegament i fer-ho amb un recolzament tècnic qualificat, l’Ajuntament de Cubelles i el Consell Comarcal del Garraf (CCG) van signar a finals de juny un conveni pel qual se cedia un tècnic especialitzat de l’ens comarcal per col·laborar en la implementació de la seu electrònica. Grau afirma que “era absurd no aprofitar l’experiència tècnica del Consell Comarcal i sumar-ho als recursos tècnics i personals propis del Consistori”, doncs les bones pràctiques del CCG han estat reconegudes pel Consorci Administració Oberta de Catalunya (AOC).
Aquest procés d’implementació de la seu electrònica a l’Ajuntament de Cubelles es realitzarà paulatinament a partir del mes de setembre quan, segons Grau, ja es podrà comptar amb sis tràmits com el registre online d’instàncies generals, demanar cita amb càrrecs electes, formular queixes i suggeriments, comunicar telemàticament les dades bancàries dels proveïdors i gestions diverses del Servei d’Orientació Laboral de Cubelles (SOLC) i l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC). Entre aquests tràmits s’inclou també la possibilitat que la ciutadania pugui informar directament al Consistori de possibles desperfectes o incidències a la via pública, tal i com ha explicat Xavier Grau.
Canvis a l’administració
El titular de Participació Ciutadana també s’ha referit als canvis que això suposarà en l’administració. Grau anuncia que “caldrà establir un circuit de resposta ràpida per part de l’Ajuntament”, el que obligarà a “formar al personal dels departaments municipals encarregats de respondre a la ciutadania”. La implantació de l’administració electrònica no suprimirà el format presencial per realitzar els tràmits i les gestions, de manera que “cal reforçar el departament de Participació Ciutadana i l’OPIC, que s’haurà d’especialitzar per assessorar la ciutadania en l’ús de la seu electrònica”.
Un dels canvis que la ciutadania trobarà serà la supressió progressiva del tauler d’edictes en format paper. Grau avança que aquest “serà substituït per una pantalla informativa instal·lada a l’Ajuntament on apareixeran digitalment els edictes que envien altres administracions com el Servei Català de Trànsit”. La seu electrònica també permetrà visualitzar un calendari d’actes i activitats per tal que les entitats puguin crear els seus actes, visualitzar els que ja estan programats i fer la corresponent reserva d’espais municipals. D’aquesta manera, segons Xavier Grau, “s’aconseguirà no solapar actes en una mateixa data”.
Certificats digitals
Alguns d’aquests tràmits i gestions que permetrà fer la seu electrònica requereixen la validació de les dades de l’autor, el que es coneix com signatura digitat o autentificació electrònica. Aquesta validació es fa amb el suport d’una targeta que emet el Consorci Administració Oberta de Catalunya (l’idCAT) o a través del DNI electrònic. Per facilitar l’accés a l’idCAT Grau avança que es farà “una campanya de comunicació a la ciutadania i s’intentarà gestionar la tramitació dels certificats digitals i promoure el DNI-e a través de l’OPIC enlloc del Consorci, com fins ara”.
Tramitació municipal
La implementació de la seu electrònica als ajuntaments de manera massiva neix l’any 2010 amb el Fons Estatal d’Inversió Local (FEIL) a través del qual l’Ajuntament de Cubelles va rebre 1,4 milions d’euros en total per als tres projectes presentats. En aquest sentit, Xavier Grau reconeix que “Cubelles va endarrerida” respecte la llei d’accés electrònic de la ciutadania, però afegeix que “està molt millor que altres poblacions”. El motiu de l’endarreriment d’aquest projecte que va néixer l’anterior legislatura s’eludeix a l’important esforç econòmic que suposa, la difícil transformació de l’administració i als aspectes legals d’autentificació de les dades.
El reglament de funcionament de la seu electrònica, així com l’ordenança de creació i funcionament del registre electrònic municipal, van aprovar-se inicialment en el transcurs del Ple municipal ordinari corresponent al mes de juny celebrat el passat 18 de juny. Actualment es troben en exposició pública, procés que conclou a finals de juliol. En una propera sessió plenària es proposarà la seva aprovació definitiva per tal que entri plenament en vigor.
Recupereu l’entrevista de Ràdio Cubelles al regidor de Participació Ciutadana, Xavier Grau.